Algemene voorwaarden Van der Pol Installatietechniek
E-mail : info@vanderpolinstallatietechniek.nl
Website: www.vanderpolinstallatietechniek.nl
Artikel 1 – Definities
- Van der Pol Installatietechniek: Van der Pol Installatietechniek, gevestigd te Heemskerk, KvK-nummer 93371624.
- Klant; degene met wie Van der Pol Installatietechniek een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Van der Pol Installatietechniek en klant samen.
- Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten en producten of namen Van der Pol Installatietechniek.
- Van der Pol Installatietechniek en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Van der Pol Installatietechniek en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van Van der Pol Installatietechniek zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of offerte staat.
- Aanvaardt de Klant het aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn dan vervalt het aanbod of de offerte.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Van der Pol Installatietechniek en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 – Aanvaarding
- Bij een aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding mag Van der Pol Installatietechniek de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen intrekken na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt Van der Pol Installatietechniek slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 – Prijzen
- Van der Pol Installatietechniek hanteert prijzen in Euro’s en inclusief BTW en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Van der Pol Installatietechniek mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- De prijs met betrekking tot de dienstverlening wordt door Van der Pol Installatietechniek vastgesteld op grond van de werkelijke bestede uren.
- De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uur tarieven van Van der Pol Installatietechniek, geldend in de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een ander uurtarief is afgesproken.
- Wanneer Van der Pol Installatietechniek en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Van der Pol Installatietechniek mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- Van der Pol Installatietechniek moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs 10% hoger uit gaat vallen.
- De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs ( vermeerderd met 10 % ) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10 % hoger uit gaat vallen.
- Van der Pol Installatietechniek mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.
- Van der Pol Installatietechniek zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
- De consument mag de overeenkomst met Van der Pol Installatietechniek opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn
- Van der Pol Installatietechniek mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijn die Van der Pol Installatietechniek hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Van der Pol Installatietechniek aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Van der Pol Installatietechniek mag een levering afhankelijk van onmiddellijk betaling dan wel een zekerheidsstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 7 – Herroepingsrecht
- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan
maken. Dit herroepingsrecht geld niet wanneer
- De dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft.
- Het een spoedreparatie betreft.
- De weddenschappen of loterijen betreft.
- De consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht.
- Het product is gebruikt.
- Het een op maat gemaakt product voor deze klant of consument is.
- Het een dienst betreft met de instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien.
- De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
+ zodra de consument een overeenkomst tot levering va n een dienst heeft gesloten
+ zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
- De consument kan gebruik maken van zijn de bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen
naar info@vanderpolinstallatietechniek.nl
Artikel 8 – Opschortingsrecht
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 9 – Retentierecht
- Van der Pol Installatietechniek kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich te houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Van der Pol Installatietechniek heeft betaald, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Van der Pol Installatietechniek.
- Van der Pol Installatietechniek is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 10 – Verrekening
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Van der Pol Installatietechniek te verrekenen met een vordering op Van der Pol Installatietechniek.
Artikel 11 – Verzekering
- De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
- Geleverde zaken geeft op eerste verzoek van Van der Pol Installatietechniek de polis van deze verzekeringen ter inzage.
- De Klant moet op eigen kosten een CAR-verzekering afsluiten, tenzij anders is afgesproken.
- De Klant kan geen aanspraak maken op vergoeding van schade die anders door deze verzekering zou worden gedekt, tenzij anders is afgesproken.
Artikel 12 – Montage en of installatie
- Hoewel Van der Pol Installatietechniek zich inspant alle montage en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoording behalve in het geval van opzet of grove schuld.
Artikel 13 – Garantie
- Wanneer de Klant en Van der Pol Installatietechniek een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Van der Pol Installatietechniek enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 14 – Uitvoering van de overeenkomst
- Van der Pol Installatietechniek voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen goed vakmanschap uit.
- Van der Pol Installatietechniek mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat Van der Pol Installatietechniek op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat Van der Pol Installatietechniek tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit extra voorvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 15 – Informatieverstrekking door de Klant
- De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Van der Pol Installatietechniek.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer ervoor zover de klant dit verzoekt, retourneert Van der Pol Installatietechniek de betreffende bescheiden.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Van der Pol Installatietechniek redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 16 – Geheimhouding
- De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Van der Pol Installatietechniek ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Van der Pol Installatietechniek waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Van der Pol Installatietechniek schade kan berokkenen.
- De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- Die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant.
- Die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel 17 – Boetebeding
- Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Van der Pol Installatietechniek voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
- Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1 € 1000.00
- Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1 € 5000.00
- Daarnaast moet de Klant een bedrag 5% van toepasselijk bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag die de overtreding voortduurt.
- De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- Van der Pol Installatietechniek mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 18 – Vrijwaring
- De Klant vrijwaart Van der Pol Installatietechniek tegen alle aanspraken van andere die verband houden met de door Van der Pol Installatietechniek geleverde producten en/of diensten.
Artikel 19 – Klachten
- De klant moet een door Van der Pol Installatietechniek geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordteen geleverd product of verleende diensten niet aan de wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Van der Pol Installatietechniek daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Van der Pol Installatietechniek hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van de tekortkoming zodat Van der Pol Installatietechniek hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op de overeenkomst tussen de Klant en Van der Pol Installatietechniek.
- Wanneer een klacht gaat over de lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Van der Pol Installatietechniek andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 20 – Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Van der Pol Installatietechniek.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Van der Pol Installatietechniek ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 21 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Van der Pol Installatietechniek is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Van der Pol Installatietechniek aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Van der Pol Installatietechniek is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Van der Pol Installatietechniek aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in de catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 23 – Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Van der Pol Installatietechniek vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 24 – Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Van der Pol Installatietechniek toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen Van der Pol Installatietechniek nog mogelijk, dan kan de ontbinding pas plaatsvinden nadat van der Pol Installatietechniek in verzuim is.
- Van der Pol Installatietechniek mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Van der Pol Installatietechniek kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet na zal komen.
Artikel 25 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Van der Pol Installatietechniek door de Klant niet aan Van der Pol Installatietechniek kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmacht situatie in lid 1 valt onder meer ook:
- Een noodtoestand zoals burgeroorlog of natuurramp
- Wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- Stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen
- Computervirussen
- Stakingen
- Overheidsmaatregelen
- Vervoersproblemen
- Slechte weersomstandigheden
- Werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtssituatie zich voordoet waardoor Van der Pol Installatietechniek 1 of meerdere verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Van der Pol Installatietechniek kan nakomen.
- Vanaf het moment dat de overmachtssituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, moge zowel de Klant als Van der Pol Installatietechniek de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Van der Pol Installatietechniek hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Van der Pol Installatietechniek hiervan voordeel heeft.
Artikel 26 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Van der Pol Installatietechniek de overeenkomst aanpassen.
Artikel 27 – Wijziging algemene voorwaarden
- Van der Pol Installatietechniek mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Van der Pol Installatietechniek altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Van der Pol Installatietechniek zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 28 – Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Van der Pol Installatietechniek aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Van der Pol Installatietechniek.
- Deze bepaling geld als een geding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 29 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt van wat Van der Pol Installatietechniek bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 30 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Van der Pol Installatietechniek is Nederlands.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Van der Pol Installatietechniek is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Van der Pol Installatietechniek, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 1 november 2024